Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 5 juni 2013

Rijstsalade; altijd een topper.

Onder het kopje camping koken staat al een rijstsalade. De onderstaande salade maakte ik voor de fantastische leiders van onze voetballende jeugd. Zij staan immers het hele jaar klaar voor onze knapen, en hadden als afsluiting van een mooi en spannend voetbal seizoen ook nog een middagje vissen  en bbq georganiseerd. 

Nodig:

3 kopjes gekookte(basmati) rijst

dressing:
flinke scheut olijfolie
3 thl pittige mosterd
1 thl kerriepoeder
zout en peper
1 teen knoflook uit de pers
1 ui of sjalot snipperen
verse peterselie en evt. bieslook

halve komkommer in blokjes
6 roma tomaatjes in stukjes
1 blikje kidneybonen afgespoeld
halve paprika
5 gedroogde tomaatjes
handje zwarte olijven

1. Kook de rijst gaar maak ondertussen de dressing. Schep de gare, warme rijst door de dressing. Ik doe dit vaak de avond ervoor of in de ochtend. Dan kunnen de smaken lekker intrekken.
2. Week de gedroogde tomaatjes 5 minuten in kokend water, knijp ze uit en hak ze zeer fijn. Meng de andere ingrediënten door de rijst.
3. Proef of er nog mosterd, zout en peper door moet. Laat de salade het liefst nog even staan. 

De salade is ook geschikt voor vegetariërs. In plaats gedroogde tomaat kun je er ook gezouten ansjovis of kappertjes door mengen.  Laat het mooie weer maar komen! 




Geen opmerkingen: