Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 3 april 2013

Eierkoeken.


Ik blijf nog even met eieren bezig. Toen ik van de week eierkoeken zou bakken kwam ik er achter dat ik dat recept helemaal nog niet op mijn blog had gezet. Jammer, want alhoewel de Sonja Bakker hype met eierkoeken voorbij is vinden wij ze nog steeds erg lekker. En het is echt niet moeilijk. Ik heb ontdekt dat je lekkerste koeken krijgt door de eiwitten te splitsen van het geel en de eiwitten op te kloppen.

Nodig:

2 eieren
100 gram (riet)suiker
100 gram (spelt)bloem
2 thl bakpoeder 

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakblik met bak papier.
2. Splits de eieren en klop het wit stijf, voeg beetje bij beetje de suiker toe. Zorg er voor dat je mixerhaken en mixkom vetvrij zijn anders wil het eiwit niet op kloppen.
3. Schep het eigeel rustig door het eiwit.
4. Meng de bloem en bakpoeder goed door elkaar. Ik doe dat in een ruime schaal met een garde.
5. Schep het meel door het ei mengsel. Laat het beslag 5 minuten staan.
6. Schep een eetlepel beslag op het bakpapier. Zorg voor voldoende afstand de koeken lopen iets uit. 
7. Bak de koeken in ongeveer 15 minuten gaar.

1 opmerking:

Anoniem zei

kan dit ook met speltmeel?