Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 30 januari 2013

Kokoskoeken

Retro, zo kun je ze wel noemen de kokoskoeken die ik laatst kreeg aangeboden. Het bracht me even terug naar mijn jeugd. Mijn oude buurvrouw van 80 had altijd van die koeken. Heerlijk vond ik het om dat papiertje er eerst onder vandaan te peuteren. Je moet van kokos houden, dat wel.

Nu we het toch over kokos hebben, wil ik het volgende met jullie delen. Een aantal jaren terug deed olijfolie zijn intrede in de Nederlandse keukens. Niet alleen vanwege de smaak maar ook omdat het zo gezond is. Nu zie ik een nieuwe trend en dat is kokosolie. Het ziet er wat vreemd uit. Het zit vaak in een emmertje of een pot. Maar met een lepel schep je het er zo uit. Kokosolie ruikt en smaakt niet naar kokos. Het heeft een enorm positief effect op je gezondheid. Ik ga het hier niet allemaal neer tikken maar klik vooral even door naar de volgende site.

http://www.natuurdietisten.nl


Ik gebruik nu al een poosje kokosolie en het bevalt ons goed. Om wat meer smaak aan een jus te geven maak ik vaak een combi met roomboter. Werkt prima. Als je droge handen hebt (zeker met dit winterweer) kun je het ook als crème gebruiken. Je schijnt het zelfs als zonnebrand olie te kunnen gebruiken. Het lijkt duur maar je kunt een hele poos met zo'n pot/emmer. En "last but not least" voor je gewichtscontrole is het ook beter. Toch maar even door klikken?

Kokoskoeken van Smulweb.

Nodig:
1 ei
25 gram boter
125 fijne rietsuiker (bio+)
50 gram speltbloem met halve thl bakpoeder (of zelfrijzend bakmeel)
150 gram geraspte kokos 



1. Doe in een kom achtereenvolgens het ei, de boter en de suiker en roer dit schuimig (mixer).
2. Roer er de kokos en het bakmeel door (mixer lage stand).
3. Warm de hete lucht oven voor op 190C gewone oven op 200C.
4. Doe bakpapier op de bakplaat.
5. Schep met de eetlepel kleine hoopjes van het mengsel op de bakplaat en zet de bakplaat op de middelste richel in de oven.
6. Bak de kokoskoekjes 15 minuten.
7. Haal de bakplaat uit de oven. Laat de koekjes afkoelen.


Ik maak een dubbele hoeveelheid dan heb je voldoende beslag voor twee bakblikken en ongeveer 24 koeken. Omdat ik wat te weinig kokos had, heb ik er 50 gram geschaafde amandelen door gedaan. Ook lekker! Ik denk dat 100 gram suiker ook wel voldoende is. De koeken zijn best zoet.


Vind ik toch nog een handige top 10:
1. Bestrijdt het hongergevoel

2. Houdt schimmelinfecties tegen

3. Is een natuurlijk antibioticum


4. Verhoogt de weerstand en energiepeil


5. Zorgt voor een soepele vetverbranding


6. Verbetert de calciumopname en darmflora


7. Verhoogt de voedingswaarde van gerechten


8. Meest gezonde olie voor bakken, braden, frituren en wokken


9. Zorgt voor een stralende huid, gezonde ogen en zachte handen


10. Bevat vitamines en andere levensnoodzakelijke voedingsstoffen








2 opmerkingen:

Carolien zei

Dit ga ik snel eens maken! Waar koop je kokosolie? Ik weet ook namelijk van de goede eigenschappen....liefs Carolien.

Nynke zei

Je kan kokosolie kopen in de natuur winkel, bij werkman en volgens mij heeft Jumbo 't ook staan (de nieuwe in Dok).