Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 27 maart 2013

Eiersalade.

Tijdens het reclame blok op de tv zag ik dat Johma een nieuwe eiersalade op de markt heeft gebracht. Zonder mayonaise. Wat zit er dan wel in, denk ik dan. Op de site vond ik het volgende lijstje: 

Ingrediëntendeclaratie
: gekookte vrije uitloop eieren 59%, groentesaus 30% (peulvruchten, raapolie, water, natuurazijn, scharreleigeel, zuurteregelaar: natriumacetaat/natriumlactaat, voedingszuur: melkzuur, zout, conserveermiddelen: kaliumsorbaat/E211, verdikkingsmiddelen: guarpitmeel/xanthaangom, specerijen, gistextract, natuurlijk aroma), kruiding 11% (water, suiker, raapolie, natuurazijn, glucosestroop, geheel gehard palmpitvet, gemodificeerd zetmeel, zout, bieslook, gistpoeder, emulgatoren: azijnzure esters van mono- en diglyceriden/mono- en diglyceriden, specerijen [bevat mosterd, selderij], conserveermiddelen: kaliumsorbaat/E211, natuurlijk aroma [bevat selderij], melkeiwit, voedingszuur: melkzuur, aroma, verdikkingsmiddelen: guarpitmeel/xanthaangom, stabilisator: E340, kleurstoffen: caroteen/karamel, smaakversterkers: natriumguanylaat/ E631, melasse, gehydrolyseerd soja-eiwit, sojabonenpoeder, tarwemeel).


Pff, wat een lijst. Onze kippen leggen op dit moment flink eieren. We hebben bruine en witte kippen dus ook bruine en witte eieren. De formaten verschillen onderling ook nog eens een  keer. Echte scharreleieren dus. Het is altijd weer een feestje om in het kippenhok te kijken en te ontdekken welke eitjes er nu weer liggen. Bovendien ruimen de kippen heel wat keukenafval op. Zelfs de eierschalen gaan in vermaalde vorm terug het kippenhok in want dat is goed voor de kaliumhuishouding van de kippen. Je zou wensen dat iedere huishouding een stuk of 2 kippen had. Dan heeft iedereen heerlijke eitjes in huis en werken we meteen wat gft afval weg. 
En die eiersalade? Die maak je tocht gewoon zelf? Even een paar eitjes koken en nog wat ingrediënten de boel prakken, klaar. Mijn ingrediënten lijstje is aardig korter.

Nodig:
4 gekookte eitjes
2 flinke eetlepels kwark of mayonaise
1 eetlepel bio curry saus .
zout en peper
gesnipperd sjalotje
1 eetlepel gehakte peterselie
1 eetlepel gehakte bieslook


1. Kook je eitjes niet te hard. Ze mogen best nog wat smeuïg zijn.
2. Snipper ondertussen een ui of sjalot heel fijn.
3. Meng de ui met de saus en de kruiden.
4. Laat je eieren iets afkoelen, pel ze en hak ze in grove stukken. 
5. Meng de eieren met je saus en kruiden en prak het ei eventueel nog fijner met een vork.

Dat was het, snap niet dat ze daar bij Johma zo moeilijk over doen.
Heerlijk op een broodje, toastje of stokbroodje met wat gerookte zalm. En knip er dan meteen nog wat verse tuinkers over.


6 opmerkingen:

Nell zei

hi, ik heb toevallig vandaag hetzelfde onderwerp op mijn blog.
Zie http://eetplezier.blogspot.nl/2013/03/eisalade.html

Talitha zei

Leuk! Ga ik maken. Hoeveel krijg je ongeveer?

Talitha zei

Ik heb hem gemaakt, maar ik moet eerlijk toegeven dat die uit de winkel toch wat lekkerder is...

Anoniem zei

Waarom currysaus gebruiken? Uit een flesje vol E-nummers?
Breng goed op smaak met kerriepoeder, beetje gemberpoeder etc.

Nynke zei

Ja Anoniem, heeft gelijk. Maar ik gebruik biologische currysaus zonder al die E-nummers ;)

Haarlemmer olie zei

Nice blog. Thanks for sharing such good information about Raapolie.