Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 22 maart 2013

Weekend klusje.

De folders van de supermarkt staan vol dingen die we moeten eten met Pasen  Alles wordt uit de kast gehaald om toch vooral flink extra boodschappen in te slaan. Zelf krijg ik meer de kriebels om lekker in de tuin om te rommelen. Alhoewel met dit nog steeds koude weer... mmm k'weet niet. Daarom binnen maar wat tuinkers en spruitgroentes gezaaid. Gewoon in een plat bakje van cocosbrood, een bakje van de chinees gaat ook prima. De spruitgroenten doe ik in van die bussen waarin Jodenkoeken zaten.
Heb je straks met Pasen heerlijk verse tuinkers en alfa-alfa op je eitje of broodje zalm. 



Nodig:
1 zakje tuinkers
NA 2 dagen al resultaat.
1 bakje
2 stukjes keukenrol

1. Maak het keukenpapier nat en leg het op de bodem van je bakje.
2. Strooi de tuinkerszaadjes vrij dicht op elkaar op het keukenpapier.
3. Leg het deksel losjes op het bakje. De zaadjes nemen het water op en al na een dag of twee zie je de spruitjes ontstaan. 
4. De spruiten duwen het deksel omhoog vanaf dat moment kan het deksel er af. Zorg dat het keukenpapier nat blijft door er langs de rand steeds voorzichtig wat water bij de gieten. Zet het bakje nu in het licht.

Voor de spruitgroenten:

Laat de Alfa-alfa of andere zaden een kleine zes uur in water wellen. Radijs zaad en Alfa-alfa bevallen mij het beste. Giet het water af m.b.v. een stukje vitrage of zo. Zet de zaden in een keukenkastje weg. Spoel de zaden elke dag even 1 of 2 keer af. Na een week heb je heerlijke gezonde spruiten voor op je boterham of door een salade. De spruiten kun je goed in een plastic bakje of zakje in de koelkast bewaren.

Geen opmerkingen: