Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 8 januari 2012

Knolselderij stamppot.

In mijn kerstpakket (ja, dat is idd al even geleden), zat deze enorm grote knolselderij. Nou gebruik ik die knol vooral voor het koken van snert. Die snert kook ik trouwens volgens het recept van Karin Luiten. Zij schreef het kookboek: Koken met Karin (zonder pakjes & zakjes). Een fantastisch kookboek. Goede foto's en grappige tekeningen, waardoor je zin krijgt om te koken. De recepten zijn echt niet moeilijk. Prima te doen. En alles zonder pakjes en zakjes. Daar wordt ik dan weer blij van. 











Terug naar die enorme knolselderij. Deze keer geen snert maar een stamppot. Echt even wat anders en op zoveel manieren te gebruiken. Bij mij ging het zo.
 
Nodig:

aardappelen (zoveel nodig is voor je gezin)
ongeveer evenveel knolselderij
1 dikke ui
2 lepels crème fraîche 
zout en peper

1. Schil de aardappelen en breng ze aan de kook.
2. Schil ondertussen de knol en ui, snijd in blokjes en leg dat boven op de aardappelen. Kook alles zolang tot het gaar is. Giet het teveel aan vocht eventueel af.(Tip: Ik bewaar dit vocht wel. Als de puree te droog is voeg ik weer wat toe.)
3. Stamp alles fijn met je aardappel stamper.
4. Meng er de crème fraîche, zout en peper door.

In principe ben je nu klaar. Maar ik heb het volgende nog gedaan. Ergens tussen stap 2 en 3 heb ik de gril aan gezet op 200 graden.


5. De puree in een ovenschaal geschept en plat gestreken met een vork. Vervolgens de puree bestrooit met wat geraspte kaas en dit nog ongeveer 10 minuten onder de gril gezet.


Ondertussen runder hamburgers met wat ui en champignons gebakken (afblussen met een scheutje rode wijn) en dan "a table".
Zonder de hamburgers is het een vegetarisch recept.


Het kopje van de knolselderij staat in een schoteltje in de vensterbank. Het groen gebruik door de sla e.d. Maar had ook door de puree gekund.








Geen opmerkingen: