Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 3 februari 2012

Het cake recept.


Eerlijk is (h)eerlijk. Zelf cake bakken is natuurlijk heerlijk. Alleen die geur in huis al. Deze cake mix maakt het je helemaal makkelijk. 
Om de eieren en boter in 1 keer toe te voegen was voor mij nieuw. Vandaag hadden we wel zin in cake maar er was geen kant en klare mix meer. Dus zelf maar even experimenteren. In een kookboek las ik dat de verhouding meel, eieren, boter en suiker altijd gelijk moet zijn. Handig om te weten. Ook de temperatuur van de heteluchtoven had ik vaak net iets te hoog staan. Nu bak ik deze cake op 155 graden en dat gaat super!


Nodig:
150 gr. zachte echte boter
150 gram bloem of tarwemeel
150 gr suiker
1,5 thl bakpoeder
1 zakje vanille suiker (bio is echt lekkerder)
3 eieren
snufje zout

Boter en eieren op kamertemperatuur geeft een beter resultaat.
Verwarm de heteluchtoven oven voor op 155 graden. Vet een cakevorm in en bestuif hem met wat bloem. Op de foto zie je dat ik ook wat geschaafde amandelen op de bodem had gestrooid. 


1. Doe alle droge ingrediënten in een schaal en meng ze met een vork of garde goed door elkaar.
2. Klop met de mixer de boter zacht en romig. Halverwege deed ik er al 1 ei bij.
3. Voeg nu de eieren en het meel toe. Mix alles op de laagste stand tot een egaal beslag. Schakel over naar de hoogste mix-stand en mix het beslag tot een luchtig geheel in ongeveer 3 minuten.
4. Doe het beslag in de vorm en bak de cake in ongeveer 60-70 minuten gaar.


Extra: Druk wat appelschijfjes in de bovenkant van het beslag. Appeltjes eerst wel even met suiker en kaneel bestrooien..

Geen opmerkingen: