Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

dinsdag 3 januari 2012

Jeugdsentiment.


Dit is mijn allereerste kookboek. Ooit gekregen voor een verjaardag of Sinterklaas. Achterin staan handgeschreven recepten. Een voor schuimpjes, geschreven door een buurmeisje en de ander geschreven door mijzelf, voor eekhoorntjesbrood. Ik mocht thuis altijd de keuken gebruiken om koekjes, appeltaart of schuimpjes te bakken. Ik heb zelfs een tijdje zo'n mini keukentje gehad. Met een kaarsje of speciale aanmaakblokjes kon je daar op koken. In een heel klein pannetje maakten we dan appelmoes. Het duurde wel een uur voor het klaar was.... maar lekker!


Vandaag deze Jan Hagel koekjes gemaakt en die zijn nog steeds erg lekker. 


Nodig:


100 gr. bloem
1 thl bakpoeder
50 gram suiker + extra 
snufje zout
1/2 thl kaneel
75 gram (echte) boter
50 gram geschaafde amandelen.
1 ei voor bestrijken


1. Zet oven op 180C
2. Doe de bloem, suiker, bakpoeder, kaneel, en zout in een kom en meng dit even flink door elkaar.
3. De in blokjes gesneden boter erbij doen en met 1 natte hand alles kneden tot een mooi soepel deeg. Dit werkje vinden kinderen erg leuk.
4. Rol het deeg uit met een deegroller tot een lap van ongeveer 1/2 cm dikte. Ik deed dit op het bakblik. 
5. Strooi nu de geschaafde amandelen en een hand vol suiker over het deeg en rol er nog even over met de deegroller.
6. Bestrijk het geheel met ei en bak de koekjes in 15-20 min gaar.
7. Neem de koek uit de oven en laat even een beetje afkoelen voordat je de koekjes in model gaat snijden. Volgens het recept moet je de randen bij snijden. Maar dat doe ik natuurlijk niet. 


In de potten de resultaten van een middagje koekjes bakken. De gekleurde koekjes komen uit het kinderkookboek van Bleuband en zijn gemaakt door zoon lief.















1 opmerking:

Unknown zei

geweldig, ik had die dingen ook in mijn jeugd, dit boek kreeg ik van mijn ouders. en ik had ook zo'n klein keukentje.
het eerste wat ik uit dat boek maakte, was die chocolade cake, zonder bakken. al deed ik er geen krenten/rozijnen in. die vond ik niet lekker