Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 22 november 2012

Pepernoten en gevulde speculaas maantjes.

Heerlijk in de zandbak spelen en dan gehaktballen "bakken" voor je moeder. Wie heeft dat als kind niet gedaan? 
Ik moest er aan terug denken toen vorige week de kinderen begonnen met het bakken van pepernoten. Ik kan het niet laten om een handje mee te helpen. Lekker met je handen in het deeg, en met z'n allen pepernoten draaien. Mijn allereerste kookboek van toen bevalt nog steeds goed!
Vandaag een nieuwe variatie met het basisdeeg bedacht. Halve speculaas maantjes met amandelspijs vulling. Lees en ga snel aan de slag. Waarschuwing: 1 portie is snel op. Maak dus minimaal de dubbele hoeveelheid van het basisrecept.

Nodig: 

125 gr. bloem
1,5 thl bakpoeder
Of gebruik zelfrijzend bakmeel
50 gram bruine suiker 
1/2 eetl speculaas kruiden
1/2 thl zout

50 gram roomboter
1 eetl melk
1 thl stroop

Bekleed een bakblik met bakpapier.

1. Meng de droge ingrediënten in een ruime schaal of kom. Ik roer het altijd flink los met een garde.
2. Voeg de boter, stroop en melk toe.
3. Nu het leukste; kneed alles tot een mooi soepel deeg. Voeg indien nodig nog wat melk toe.
4. Maak balletjes ter grote van een knikker van het deeg en druk ze iets plat. Leg de pepernoten op het bakblik. Verwarm ondertussen de oven voor tot 160 graden.
5. Bak de pepernoten in 15-20 minuten gaar.

Voor de halve speculaas maantjes.

Nodig:

Basisdeeg
ongeveer 100 gr amandelspijs
1 losgeklopt ei

1. Maak het basisdeeg.
2. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven aanrecht tot een vrij dunne lap.
3. Steek er met een glas rondjes uit met een doorsnede van ongeveer 6-7 cm.
4. Leg op elke rondje deeg een stukje amandelspijs (staafje) en vouw het rondje dubbel tot een halve maan. Randen flink aandrukken.
5. Bestrijk de maantjes met losgeklopt ei.
6. Bak ze in 20 min. mooi goud bruin.





Geen opmerkingen: