Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 28 september 2012

Nieuw boek, nieuwe inspiratie!


Onder het kopje over E-nummers, heb je dit boek misschien al gezien. De naam lijkt op de naam van mijn blog. En geloof het of niet dat is puur toeval. Toen ik aan dit blog begon had ik namelijk nog niet van dit boek gehoord. Nou ja, in ieder geval is het boek sinds kort in mijn bezit (inderdaad weer een jaartje ouder).
Het heet: 
Weten van (h)eerlijk eten en is geschreven door Rineke Dijkinga.
Er staat ontzettend veel informatie over voeding in en wat het doet voor je lichaam.
Deze quote staat voor in het boek en zegt al heel veel:

                     "Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding"
                                                      (Hippocrates)

Per recept staat aangegeven voor welke specifieke klachten/symptomen het recept een meerwaarde heeft. Ook achter in het boek staat een lijst met voedingsmiddelen en wat ze doen voor je lichaam. Er wordt o.a. veel gewerkt met verse groenten, kruiden, noten en puur natuur producten. Liefst geen (foute) E-nummers, dus koren op mijn molen!

Mij gaf het inspiratie om de volgende snelle maaltijd te maken.

Nodig:                            Meerwaarde voor (zeer korte beschrijving):
8 eieren (2 p.p.)  -          (goed voor van alles)
scheut yoghurt                (specifiek voor darmen, sporters, preventief)
1 thl kurkuma                  (goed voor je darmen en vetverbranding , gebruik liefst 1thl per dag in je voeding)
zout peper                      (peper goed in combi met kurkuma)
kokosolie                        (specifiek voor hart, darmen, gewichtscontrole en sporters)

hüttenkäse (grote bak)     (voor darmen en hersens)
uitje gesnipperd               (Voor van alles; met name hart, vaten en bescherming tegen kanker)
bosje bieslook
komkommer in blokjes 
2 eetl pijnboompitten       (zachtjes roosteren, goed voor gewichtscontrole, hart, preventief en hersenen)
zout peper

1. Kluts de eieren los met een yoghurt. Breng op smaak met zout, peper en kurkuma. Gebruik de kokosolie om er dunne omeletten van te bakken.
2. Meng ondertussen in een schaal de andere ingrediënten.
3. Serveer de omeletten met het hüttenkäse mengsel (zoals op de foto).

Het recept viel ook bij de jeugd goed in de smaak! Je kan de omeletten natuurlijk ook met een groene salade, gebakken of geroosterde groentes vullen.

Geen opmerkingen: