Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 19 september 2012

Courgettes, dit doe ik er mee.


Ja en dan kom je terug van vakantie en liggen er een stapel courgettes op je te wachten. In courgette of groententuin soep kun je al heel wat kwijt. Het leek me echter ook wel eens leuk om courgettes in te maken. Op de site koekje van eigen deeg vond ik een lekker recept. Het was weer eens een spontane actie waardoor ik niet alle inmaakkruiden in huis had. De jumbo had ook niet alles maar wel inmaakkruiden van Verstegen. Werkt ook prima. 

Nodig:
1 kilo courgette -schoongemaakt en in stukjes gesneden gewogen-
2 grote uien
3 eetlepels zout

1/2 liter (natuur)azijn
300 gram (riet)suiker
3 theelepels mosterdzaad of poeder
2 theelepels kurkuma/geelwortel
1 theelepel dillezaad
laurierblaadjes
jeneverbessen

1. Was de courgettes en snijd het kontje en de kroon eraf. Snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten. 

2. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes van niet meer dan een cm dik. 
3. Maak de uien schoon en snijd ze in dunne ringen. 
4. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Hussel het geheel nog eens goed door en laat dit enkele uren staan. (Probeer er ondertussen niet te veel van te knabbelen, want ook zo zijn ze best lekker!)
5. Schep de groenten in een vergiet, spoel ze goed af met koud water en laat het uitlekken.
6. Breng in een grote pan de azijn, suiker, mosterdzaad, kurkuma en dillezaad aan de kook. Laat dit enkele minuten koken en voeg de groenten toe. Breng alles weer aan de kook en laat het ongeveer vijf minuten koken.
7. Doe onder in de schone potten 1 laurierblaadje en 2-4 jeneverbessen, daarna de groenten, vul de potten tot de rand met het hele kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potten ondersteboven en laat ze 5 minuten afkoelen. Draai de potten weer om en laat ze verder afkoelen. 

Laat het zoetzuur minstens een week, liever drie weken, intrekken.

Na 6 dagen was ik toch wel erg nieuwsgierig of dit dan, voor mij, HET recept is om courgette in te maken. En ja het is lekker, het derde potje is bijna leeg! Het smaakt goed bij nasi, bruine bonen, macaroni, door een salade of op een boterham met kaas. Vandaar dat het recept nu hier staat!

Geen opmerkingen: