Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 4 oktober 2012

Franse weekend smul salade!

Iedereen is inmiddels al weer druk aan het werk en de dagelijkse sleur slurpt ons helemaal op. In het weekend proberen we die heerlijke vakantie sfeer weer wat op te pakken. 
Deze salade aten wij al voorafje in een restaurant in Frankrijk. Het was alleen wat jammer dat het een vrij grote salade was. Meer een maaltijdsalade...... Hierdoor werd voor mij het hoofdgerecht iets te veel van het goede. Dat was namelijk een tartiflette. Waarvan ik dacht dat het een puntje quiche was. Het bleek echter een schaal(tje) met een soort van "aardappel anders" te zijn. Vol heerlijke room, spekjes en kaas!  Weer wat geleerd. De salade maak ik regelmatig in verschillende samenstellingen en uuh... die taritiflette? Ja dat ga ik zeker een keer proberen... in de winter of zo.

Nodig:

100 gram spekreepjes
olie en klont roomboter
zakje voorgekookte aardappelschijfjes
peper
Zakje gemengde groene salade
1/4 komkommer in schijfjes
ui in dunne ringen
geraspte kaas (gruyere is erg lekker)
walnoten in stukjes gehakt
yoghurt dressing

Een mooi groot plat bord of schaal!

1. Bak de spekreepjes in een ruime koekenpan wat knapperig.
2. Voeg wat olie en een klont roomboter (echt doen!) toe. Bak de aardappelschijfjes al omscheppend gaar. Breng eventueel op smaak met wat peper.
3. Drapeer ondertussen de groene salade op een grote schaal of bord. 
4. Verdeel er de komkommer, ui, geraspte kaas en walnoten over heen.
5. Mik hier en daar een kloddertje yoghurt dressing op de sla.
6 Schep de aardappeltjes en spekjes op je salade "et viola, bon appetit".



Ik varieer met ingrediënten. Op de foto's zie je een variatie met hüttenkaas en mozzerella. Zet de lauwwarme salade in het midden van je tafel en smul er samen van!

Smakelijk weekend allemaal!

Geen opmerkingen: