Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 5 juli 2012

Clafoutis met peulen.

En ja, als die peulen eenmaal groeien dan blijf je oogsten. Ze kunnen gelukkig overal in. Ik heb ontdekt dat ik ze "rauw" kan in vriezen. Even afspoelen, draden er af trekken, in een plastic zakje en klaar is Kees  uuh Nynke. Voor gebruik niet ontdooien maar zo koken of roerbakken.
Met peulen kun je dus een clafoutis bakken. 
Normaal bak ik die graag met pruimen. Het is dan een heerlijk zoet gebakje. Dit recept is echter een hartige variant. Wij vonden het weer erg lekker. Het recept zag ik in het tijdschrift Seasons.

Nodig:

hand vol peulen
4 eieren
2 deciliter slagroom
100 ml crème fraîche
100 gr oude kaas of geitenhaar geraspt
50 gr bloem
1 dl melk
peper en zout
rauwe ham
handvol doperwten (diepvries)
pijnboom pitten

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een lage stenen quichevorm in.

1. Roerbak de peulen en de rauwe ham even in een koekenpan met wat olie.
2. Klop in een kom de eieren, slagroom, crème fraîche en kaas samen los.
3. Klop er beetje bij beetje de bloem door. Meng ook de melk er door.
4. Breng op smaak met zout en peper. 
5.Verdeel de peulen en ham  over de bodem van de vorm en giet voorzichtig het beslag er over. 
6. Strooi de doperwten en pijnboom pitten er op en bak de clafoutis in ongeveer 40 minuten gaar.





Geen opmerkingen: