Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 27 juni 2012

Courgette en peulen oogst.

Ik vroeg mij af wat te doen met mijn courgette en peulen oogst. Peulen kun je heerlijk (kort) roerbakken samen met een uitje en pijnboompitjes. Eet ze bij wat rijst of doe ze bij een groene salade en smullen maar. Vandaag eindigden de peulen echter in een groentenstoofpotje samen met de courgette. En gewoon wat gekookte aardappelen met een klein klontje echte boter erbij. Hoeft niet maar wel lekker!

Recept:

half pond gehakt
beetje zonnebloem olie
1 ui 
1 teentje knoflook
kerrie kruiden
paprika kruiden
zout en peper
courgette in blokjes
peulen
50 ml slagroom
handvol verse peterselie
bosje bieslook

Kook de aardappelen, rijst of pasta terwijl je dit groentenstoofpotje maakt. De hele handel staat dan in een half uurtje op tafel.

1. Fruit de ui en knoflook in wat olie aan en bestrooi ze dan met de kerrie en paprika kruiden. Laat de kruiden even mee fruiten. 
2. Voeg het gehakt toe, bestrooi dit met de zout en peper. Ik gebruik altijd ongekruid gehakt als je gekruid gebruikt hoef je geen zout en peper meer toe te voegen.
3. Rul en bak het gehakt tot het gaar is. 
4. Voeg de courgette toe en bak/stoof mee. Als laatste bak je de peulen mee. Wat mij betreft niet te gaar maar nog lekker knapperig. Giet een scheutje room bij de groenten.
5. Tot slot voor het zomerse gevoel en extra vitaminen strooi je er flink wat verse kruiden over.

O, ja belofte maakt schuld. Voor een vegetarische stoofpot vervang je het gehakt door ei. Maak er roerei van door na stap vier het ei er door te roeren en rul te bakken.

Lekker ite! 

Geen opmerkingen: