Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 17 juni 2012

Sla, sla, sla, slasoep.

Ja, je leest het goed. Slasoep. Ik heb vaker recepten hier van gezien. Toch nooit de aandrang gehad om het eens te maken. Tot dat deze week de sla doorschoot in onze tuin. Dan wil je eens wat anders dan gewone sla. Ook dit recept stond in het C1000 blad. Met wat aanpassingen tijdens het koken ontstond het volgende soepje. Het viel prima in de smaak bij de andere gezinsleden. De hele pan ging  leeg!


Nodig:


2 gesnipperde uien
1-2 teentjes knoflook
kerrie poeder
1,5 liter water
300 gr kruimige aardappels, geschild en in blokjes
2 kippenbouillon tabletten
150 ml slagroom
1,5 eetlepel mosterd
1 krop sla of bosje raapstelen


evt. 2 gekookte eieren


1. Fruit de ui en knoflook in een ruime pan. Strooi aan het eind wat kerrie poeder over de uien en fruit even mee.
2. Giet het (kokende) water er bij, los de bouillonblokjes op en voeg de aardappel toe.
3. Kook de aardappelen in ongeveer 10 minuten gaar.

Op dit punt begon ik met het maken van de broodcroutons (zie hier onder).


4. Voeg de slagroom en de mosterd toe en kook de soep nog 5 minuten.
5. Verwijder de buitenste bladeren van de krop sla. Snijd het in reepjes en laat ze 2 minuten mee koken.
6. Pureer de soep, niet meer laten koken.
7. De gekookte eieren in blokje snijden of prakken en toevoegen.
8. Het binnenste van de krop sla snijd je ragfijn en doe je in een schaaltje. Zet dit tijdens de maaltijd op tafel zodat een ieder er een schep van in zijn kom kan doen.


Er bij:
Ik had 2 oude boterhammen in blokjes gesneden, besprenkeld met olijfolie, zout en peper en deze knapperig gebakken een koekenpan (steeds goed omschudden) samen met wat pijnboompitten. Dit is een lekkere topping.


Omdat de raapstelen ook doorschoten heb ik die in de soep gedaan en het hart van een krop sla gebruikt om een topping te maken. Verder hadden we er nog stokbrood bij.


En kijk, zo ontstond er per ongeluk  weer een vegetarische maaltijd.



Geen opmerkingen: