Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 15 juni 2012

Vlierbloesem siroop

In onze kelder stonden nog twee flesjes vlierbloesem siroop. Ik vroeg mij af of die nog goed waren. Al googlend kwam ik op deze site terecht: www.vlierbessen.nl Ik stelde mijn vraag op het forum en kreeg heel vlot een reactie. De siroop is zeker 1 jaar houdbaar. Het bezinksel op de bodem is stuifmeel (wat ik al dacht). Als een flesje bederft dan zit dat aan de bovenkant. Joepie ik had dus nog 2 goede flesjes staan. De siroop is heerlijk met warm weer of in de yoghurt. Jullie zullen begrijpen dat die twee flesje snel leeg waren. Dus deze week verse siroop gemaakt.
Het is een eenvoudig recept en komt uit het boek Wilde venkel en rabarber. Een fantastisch boek voor iedereen die zijn eigen (kleine) groentetuin heeft en van koken houdt. 


Nodig:

1 vergiet vol vlierbesbloesem 
water
500 gr rietsuiker per liter vocht
1-2 bio-citroenen


1. Schud de insecten uit de bloemschermen en doe ze in een grote pan.
2. Een citroen is schijfjes snijden en tussen de bloesems verdelen.
3. Giet zoveel water op de bloemetjes dat ze net onder water staan. Laat dit 1 nacht op een koele plek staan.


4. Giet het sap door een vergiet. Leg een zeefdoek in de zeef en giet het daar nog eens keer door. Het sap zal altijd wat troebel blijven.
5. Breng het sap aan de kook en los 500 gram rietsuiker (bioplus) op in het sap. Laat even koken. Voeg eventueel nog het sap van een citroen toe.
6. Schenk de siroop in schone flesjes en sluit ze goed af.


 Tip 1

Flessen maak ik schoon in de vaatwasmachine (heetste programma) en steriliseer ze daarna 10 minuten in een oven van 100 graden. 
Tip 2
Als je geen zeefdoek hebt kun je ook twee koffiefilters open knippen en in de zeef leggen.
Tip 3
Zorg dat je voldoende flesjes en suiker hebt want je maakt zo 3 liter siroop.



3 opmerkingen:

Okke zei

Mooi dat je nu een flinke nieuwe oogst hebt! En bedankt voor het noemen van mijn site. Het vlierbloesemseizoen loopt nu ten einde maar het is zeker de moeite waard om ook een keer de vlierbloesembeignets of de vlierbloesemomelet te maken.

Nynke zei

Of.. vlierbloesem pannenkoek? O,o,o zo veel heerlijk dingen om te maken.

HomebijAnita zei

Hoi, Ben nu een tijdje bezig met natuurlijk koken en zo min mogenlijk toevoegingen aan mijn eten.
Van Vlierbloesem heb ik ook gehoord..maar nog niet kunnen vinden waar ik het kan plukken , en vind het ook nog wel lastig heb ik dan wel de goede...misschien moet ik maar zorgen voor een eigen plant dan weet ik het zeker..Lijkt me in ieder geval heerlijk om hier mee aan de slag te gaan..ik volg je nu in ieder geval! Groet Anita