Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 16 mei 2012

Asperges! Ze zijn er weer!



Natuurlijk waren ze er al langer maar ik haal ze van mijn eigen "geheime" adresje op de Friese klei! Daar was afgelopen vrijdag de eerste oogst. Drie weken later dan normaal. Het zijn groene asperges. Die zijn makkelijker klaar te maken dan de witte, je hoeft ze namelijk niet te schillen. De onderkant er afbreken is voldoende. Je buigt de onderkant  en de asperge breekt automatisch op de goede plek! Groene asperges zijn wat mij betreft net zo lekker als de witte. Graag eten wij een
hartige taart van groene asperges.                         
Toch is onderstaand recept ook een toppertje. Snel en dus ideaal voor de vrijdagavond. Lang aan tafel en lekker bijkletsen. Een waarschuwing is misschien wel op zijn plaats. Ga je later naar het toilet, schrik dan niet van vreemde geurtjes.....Die komen namelijk van de asperges. Heel normaal.


Nodig:
1 pond groene asperges (bewaar ze in een vochtige theedoek in de koelkast)
4-5 tros- of pruimtomaten
1 (rode) ui in ringen
olijf olie
zout
peper

1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
2. Was de asperges en breek de onderkant er af. Leg de asperges om en om in een ruime platte schaal.
3. Snijd tomaten in partjes en de ui in ringen. Leg ze ook in de oven schaal.
4. Giet de olijfolie ruim over de groentes. Wees niet te zuinig.
5. Bestrooi de groentes royaal met zout en peper. Hussel met je handen alles goed door elkaar, de olie moet alle groenten goed bedekken.
6. Rooster de groenten ongeveer 20-25 minuten in de oven.

Eet de asperges met een lekker knapperig gebakken boerenbrood of ciabatta en wat gerookte kipfilet/zalm. Veeg met een stukje brood de schaal schoon, mmm!
Wij hadden er nu gebakken kipfilet bij ook heerlijk.
Voor de echte liefhebber wil ik dit adresje wel kwijt, mail me dan even ;)


Van de onderkant van de asperges trek ik een bouillon met verse maggiplant. Daar heb ik later nog een lekkere ovenrisotto van gemaakt. Op die manier gebruik je echt alles van de aspergeplant.

Je kunt trouwens prima andere groentes zo roosteren. Bijvoorbeeld tomaat, courgette, paprika, prei, ui, knoflook en broccoli. Doe er wat verse rozemarijn en tijm bij. Je weet niet wat je proeft.

Geen opmerkingen: