Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

dinsdag 3 april 2012

Walnotenbrood om van te smullen.

Dit fantastisch heerlijk brood is gebakken op de pizzasteen waar ik eerder over schreef. Deze heerlijkheid heb ik nu al een aantal keren gemaakt. Met een beetje roomboter een traktatie op zich. Dat brood zo lekker kan zijn!
Ik gebruik de broodbakmachine om het deeg te maken (lekker lui). Maar het kan natuurlijk ook met de hand. Goed voor je spierballen. Vrolijk Pasen!

Nodig:

425 gr (spelt)bloem
75 gr tarwemeel
2 eetl walnoten- of olijfolie
315 ml water
3 thl honing
1,5 thl zout
1 thl instantgist
2 eetl gedroogde salie
90 gr walnoten gehakt

1. Meng de "natte ingrediënten" .
2. Meng de twee soorten meel en de andere droge ingrediënten. Maak een kuiltje in het deeg en meng met je handen de natte ingrediënten door het meel. 
3. Laat het deeg rijzen, ongeveer 40 minuten.
4. Kneed het deeg nog eens door en leg het vast op de bakplaat of op de pizzaschep. Dek het deeg af met ingevet plasticfolie of een grote schaal. Laat het nog eens 30-40 minuten rijzen (verwarm de oven voor op 200 graden).
5. Bak het brood op de bakplaat (of pizzasteen) in ongeveer 30 minuten op 200 graden in een voorverwarmde oven.

Voor een extra goed resultaat giet ik wat water op de bodem van de oven.


Geen opmerkingen: