Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 12 april 2012

Snel, sneller snelst.


Je hebt van die dagen dat het rennen, vliegen en draven is.  O ja, en ook nog vergeten vlees uit de vriezer te halen. Fijn dan. Noedels zijn op zo'n dag een uitkomst. Ik heb het geklokt. In 25 minuten had ik een wok vol noedels. Moest ik ook nog groenten snijden. Je zou ook een groentepakketje kunnen nemen. Zo snel kun je niet naar de patatboer!


Nodig:

1 pak woknoedels (248 g)
3 cm verse gember of in poedervorm
optie: kerrie, komijn naar smaak
1 schaal nasi-bamigroente (450 g)met pepertje
3 el zonnebloemolie
1 teen knoflook, fijngesneden
2 uien, in halve ringen
4 el ketjap
4 eieren






1. Zet je waterkoker aan of kook water en giet dit in een schaal over de noedels. Laat ze ongeveer 4 minuten wellen.


2. Snijd de gember zo fijn mogelijk. Verwijder de zaadlijsten van een halve rode peper uit de schaal nasi-bamigroente en snijd de peper in dunne reepjes. 
Of gebruik groentes die je nog in je koelkast hebt liggen. Ik had bijvoorbeeld nog broccoli wat echt op moest. Maar prei, wortel en kool kunnen ook prima.


3. Verhit 1 el olie in een wok en fruit de gember, rode peper en knoflook 1 min. Voeg de ui en ketjap toe en roerbak 2 min. 


4. Voeg de rest van de groente toe en roerbak nog 3 min. Giet je noedels af in een vergiet. Laat uitlekken.


5.Schuif de groentes even aan de kant, draai het vuur even op zacht en breek je eiern in de wok. Draai het vuur weer omhoog en maak roerei van de eieren.


6. Voeg de noedels en groente toe en roerbak nog 1 min. Voeg eventueel nog wat ketjap toe.


Wij aten er kroepoek, komkommersalade bij en strooiden er een beetje seroendeng over. Je zou er ook wat satesaus en gedroogde uitjes bij kunnen serveren. Als je het vlees mist kun je er stukjes ham bij doen of beginnen met het uitbakken van spekjes.
En ja ook onze kinderen vinden dit erg lekker!

1 opmerking:

Afie zei

Het recept voor die komkommersalade zou ik ook wel willen hebben. Ik gebruik elke keer zo´n zakje, maar dit ziet er heerlijk uit!