Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 11 april 2012

Carrotcake.




Bij worteltaart moet ik altijd aan die mop denken van dat konijn die bij de bakker kwam voor een worteltjes taart. Het is de enige mop die ik kan onthouden. Triest toch...


Sommige lezers van dit blog denken dat ik wel een workshop kan geven. Dit lijkt mij toch ietsjes overdreven. Neem nou deze wortel taart. Hij had veel meer moeten rijzen. Ik had mijn beslag in een te grote sprinvorm gedaan. Ik moest de hele bups overscheppen. Misschien dat het daar door kwam?




  • Nodig:sprinvorm van 20x20cm200 g boter1 kleine winterpeen, dun geraspt150 g fijne kristalsuiker2 eieren200 g zelfrijzend bakmeel1 tl kaneel100 g verse roomkaas (kuip 150 g)125 g poedersuiker1 zakje vanillesuiker

1. Verwarm de oven voor op 175 °C. Leg het bakpapier op de bodem van de bakvorm. 

2. Smelt 150 g boter. Meng de boter, wortel, suiker, eieren en een mespunt zout met een mixer of garde in een kom. 

3. Zeef het bakmeel boven het ei-wortelmengsel en klop de kaneel erdoor. 
4. Giet het beslag in een bakvorm. Bak de wortelcake in het midden van de oven in ca. 45 min. goudbruin en gaar. Test de gaarheid door in de cake te prikken met een satéstokje (het stokje moet schoon uit de cake komen). 
5. Neem de cake uit de oven en laat minstens 1 uur afkoelen. 
6. Laat de rest van de boter zacht worden (niet smelten). Roer de roomkaas, poedersuiker en vanillesuiker erdoor met een mixer, tot er een glad glazuur ontstaat. 
7. Neem de cake uit de bakvorm en leg op een schaal. Strijk het glazuur met een spatel over de cake uit en laat het glazuur langs de rand druipen. Zet de cake nog 15 min. in de koelkast zodat het glazuur weer wat opstijft (het glazuur wordt niet hard). 


P.S. De hele taart ging toch op. Voor 4 (!) personen was het een heerlijk toetje. Morgen maar een  balansdag.

Geen opmerkingen: