Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 22 februari 2012

E-nummers in Tros Radar

Vandaag hoorde ik dat er afgelopen maandag in Tros Radar en item was over E-nummers. Hier kwam naar voren waar ik mij al langer over verbaas en zelfs kwaad om maak. Het blijkt namelijk dat er in Nederland wel erg gemakkelijk met E - nummers wordt omgesprongen. E- nummers die in andere landen verboden zijn worden hier in allerlei voedsel zo maar verwerkt. De fabrikanten hebben zelf ook wel door dat ze fout zitten. Ze zetten tegenwoordig niet meer de E- nummers op de verpakking maar de naam van het stofje. Je kan op je klompen wel aan voelen dat er iets niet klopt.  Sommige producten bevatten zelfs meer E-nummers dan echt eten. In de uitzending komt o.a. naar voren dat de nieuwe richtlijnen heeft voor E-nummers in Europa veel strenger zijn geworden. Oude E-nummers worden echter niet getest en mogen nog steeds gebruikt worden. De Nederlandse regering vindt dat de voedselindustrie zelf verantwoordelijk is voor zijn producten. Je raadt het al, er verandert niks. Het wordt alleen slimmer op de verpakkingen gezet. Er zal alleen iets veranderen als de consument deze producten niet meer koopt. Dus.... wat doen wij? 

 Bekijk onderstaande site en aflevering van Tros Radar en trek je eigen conclusie.


http://www.foodwatch.nl/

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1944/e-nummers/?tx_brmenu2010[year]=2012

Geen opmerkingen: