Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 2 november 2011

Alles uit de kast.

De ingrediënten van dit recept verdubbel ik meestal. Zo maak ik twee bakblikken met muffins en nog zijn ze zo maar weer op! Het recept komt uit het boekje: 1 beslag, 100 muffins. Eigenlijk is het recept voor cranberry- appelmuffins. Ik gebruik lekkere friszure appels uit de tuin van mijn ouders. 


Nodig:
Verwarm de oven voor op 200 graden.

2 (friszure) appels in kleine blokjes gesneden 
beetje suiker en kaneel


2 eieren
250 ml karnemelk (of mengsel van melk en yoghurt)
6 eetlepels zonnebloemolie 


225 gr. (spelt) bloem
3 theelepels bakpoeder
1 mespuntje zout
120 gr. rietsuiker
 eventueel handje geschaafde amandelen.

1. Bestrooi de appelblokjes met wat kaneel en suiker. Goed mengen.
2. Meng de droge ingrediënten. Ik doe dit met een garde. De bloem hoeft dan niet meer   door een zeef.
3. Schenk de karnemelk in een maatbeker. Voeg de eieren hier bij en klop het geheel lichtjes los.
4. Maak een kuiltje in de droge ingrediënten en schenk het ei-mengsel al roerend toe. Roer niet te lang! 
5. Voeg de appels toe en meng alles nog even.
6. Schep het beslag in de muffinvorm. Voor een luxe versie bestrooi ik elke muffin nog met wat geschaafde amandelen. Bak de muffins in ongeveer 20 minuten gaar. 

Soms gebruik ik mijn Franse Madeleine vorm en van die siliconen vormpjes. Het wil prima en is leuk voor de variatie.


 

Geen opmerkingen: