Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 18 maart 2012

Mind full koken? Shusi!

Voor een etentje met vrienden mocht ik het voorafje verzorgen. Het leek me wel leuk om weer eens sushi te maken. Ik heb gekozen voor gerookte zalm i.p.v. verse rauwe vis. Het is even een handigheidje, het maken van die rolletjes. Maar het is beslist niet moeilijk. Al helemaal niet als er toevallig in de Allerhande van Albert Heijn ook nog een recept staat. Neem wel de tijd en rust om de rolletjes te maken. Heerlijk "mind full" bezig dus!

De basis is eenvoudig, sushi rijst koken en zwarte Nuri vellen. Wat je in het rolletje verpakt kun je zelf bepalen. Ik had gekozen voor: Gerookte zalm, pesto, rucola, mango en komkommer. Dit in verschillende combi's verwerkt in de sushi.
Hier het recept zoals ik het vond in de Allerhande.
Op de site van Appie Happie staan nog meer ideeën voor sushi.
En het etentje...? Het werd laat en was erg gezellig!



Ingrediënten

  • 1 pak sushirijst (500 g)
  • 6 el rijstazijn (flesje 150 ml)
  • 2 tl zeezout
  • 4 tl suiker
  • 100 g  gerookte zalmfilet
  • 1 zakje nori-vellen (5 stuks)

Materialen

  • bamboematje, waaier (stukje karton lukt ook prima)

Bereiden

  1.  Doe de rijst in een zeef en spoel af. Schep in een pan met dikke bodem. Laat 10 min. staan. Voeg 600 ml water toe en breng aan de kook. Doe de deksel op de pan en kook 2 min. op hoog, 5 min. op middelhoog en 12 min. op laag vuur. Zet het vuur uit, laat de pan afgedekt met het deksel staan.
2.  Verwarm de azijn, het zout en de suiker in een steelpan en roer tot zout en suiker zijn opgelost. Laat afkoelen. Schep de rijst in een lage schaal. Sprenkel de dressing erover. Schep om en waaier koel. Zo krijgt de rijst een mooie glans.

3. Snijd de zalm in lange repen van 1 cm breed. 4. Leg 1 nori vel op het matje. Bedek 2/3 van het vel met een laagje rijst. Houd bovenaan een strookje vrij. Leg 1 reep zalm midden op de rijst en rol op met het matje. Plak vast met water. Knip overtollige nori af. Snijd de rol in 6 stukken. Maak zo nog 4 rollen. Serveer met sojasaus, wasabi en ingelegde gember.

Geen opmerkingen: