Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 11 oktober 2009

Römer topf


Met mijn nieuwe romeinse pot aan de kook gegaan. Kip met spek, paprika, aardappeltjes, ananas en ui. 12 mensen hebben er lekker van gegeten. Erg makkelijk zo'n pan.

 Nodig:

12 Kippebouten (drumsticks of filets)
3 grote paprika′s (rood, geel en groen)
champignons
verse annanas
spekjes
krieltjes
2 grote uien
2 tomaten en bio-kipkruiden
Voorbereiding

Romertopf in water zetten minimaal 15 minuten. de oven NIET voorverwarmen!!!!!!!

Bereidingswijze

1. Kip kruiden. Ik doe dat het liefst 1 dag van te voren. Ik snijd de kip in en maak van olie,  beetje citroen sap en de kruiden een mengsel. Het geheel met de drumsticks in een plastic zak in de koelkast bewaren.

2. Spekjes bakken.
 

3. Paprika′s , uien, champignons en tomaten in kleine stukjes snijden.
annanasjes en krieltjes er doorheen roeren.
 

4. spekjes ook er doorheen. het geheel flink peperen!
 

5. De helft in de romertopf, dan de kip en dan de rest erin. nu de romertopf 100-120    min.     onderin de oven op 200 - 225 graden.

Extra:
Met rijst, stokbrook en een grote salade heb je voor 12 mensen voldoende!
Ik heb de Romer topf een keer meegenomen naar vrienden gewikkeld in een deken en in een thermos tas. Tijdens de koffie en de borrel stond de tas in bed van de betreffende vrienden. Rond etenstijd was alles heerlijk gaar en warm. Weet niet hoe het bed 's avonds rook!


Geen opmerkingen: