Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 6 november 2011

Mosseltjes a la france.

Regelmatig eten we mosseltjes. Heerlijk met stokbrood en/of patat en wat smeerseltjes. In het Franse Normandië aten we eens mosseltjes bij een soort cafetaria. Het zag er niet lux uit maar wat waren die mosseltjes lekker. Een poosje later kochten we verse mosseltjes in een Frans haventje. De schelpen werden schoon gespoeld in een beton molen. Op de camping toen het Franse recept nagedaan en sinds dien eten wij zo de "mosselmantsjes" zoals zoon lief altijd zei.

Nodig:
1 flinke ui in ringen
1-2 teentjes knoflook grof gesneden
3-4 blaadjes laurier gescheurd
zout en peper
witte wijn

1. Fruit de ui, knoflook en laurier blaadjes in wat olie.
2. Maak ondertussen de mosselen schoon. Ik spoel ze in een afwasteiltje. De kapotte exemplaren gooi je weg. Schelpen die open staan, tik ik tegen de rand van de wasbak als ze dan niet sluiten gooi ik ze weg.
3. Schenk ongeveer 2 deciliter wijn en zout en peper bij de ui en knoflook. Breng het geheel aan de kook en doe dan meteen de mosseltjes er bij. 
4. Doe de deksel op de pan. De truc is nu om de mosselen niet te lang te koken. Schud ze eenmaal om en doe zodra de schelpen open staan het gas uit. 
Zo blijven de mosseltjes heerlijk sappig.

Ik had er deze keer nog peterselie en wat maggi plant uit de tuin bij gedaan.

Bon apetit.

Geen opmerkingen: