Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 17 augustus 2011

Vakantie koken 2; broodjes bakken.

Na een lange,lange dag in de auto, zin in een snelle warme hap. Dus maar een blik (sorry) soep open trekken. Maar helaas het brood is bijna op. En dat is toch wel lekker er bij. Wat te doen? Van pannenkoek meel heb ik brooddeeg gemaakt en de broodjes gebakken in de koekenpan. En ze waren, echt waar, ook nog erg lekker.
Thuis had ik een zakje speltmeel en tarwemeel met wat zout en bakpoeder gemengd. Eigenlijk om pannekoeken te bakken (ei en melk toevoegen en bakken maar) dit is echt zo veel lekkerder dan kant en klaar beslag.
Maar nu de broodjes:
Nodig:
Meel of bloem
2 eetlepels olie
Water
1. Doe het meel in een bakje. Maak een kuiltje in het midden en doe de olie er in.
2. Meng met een vork de olie door het meel en voeg beetje bij beetje water toe. Blijf mengen, later met je handen tot een stevig, niet plakkerig deeg ontstaat. Als het deeg plakt nog wat meel of toevoegen.
3. Zet een koekenpan op het vuur en smeer wat olie op de bodem. Maak kleine, platte bolletjes van het deeg. Leg ze in de koekenpan. Bak de broodjes met deksel op de pan tot de onder kant bruin kleurt. Keer ze dan om en bak verder.
4. Bak de broodjes ongeveer 15_20 minuten tot ze knapperig zijn. Maak er evt even 1 open om te controleren.
Smullen maar weer.

Geen opmerkingen: