Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 27 februari 2013

Hutspot op mijn manier.

Sommige gerechten maak ik zonder er bij na te denken. Hutspot, boerenkool en nasi zijn van die gerechten. En juist vanwege die recepten ben ik ooit dit blog begonnen. Voor het nageslacht zeg maar. Gaandeweg zijn er allerlei andere recepten en informatie op gekomen. Toch nu even terug naar mijn "corebusiness". Echte ouderwetse hutspot maar dan op mijn manier.

Nodig:
Aardappelen
grote zak gesneden uien en wortelen (voor het gemak)
2 cm verse gember of 1 thl poeder
flinke snuf kerriepoeder
flinke snuf komijnpoeder
zout en peper
klontje echte boter
eventueel melk en oregano

1. Zet de aardappelen voor de helft onder water en breng ze aan de kook.
2. Leeg de zak met ui en wortel op de aardappelen. Deksel op de pan en kook het hele zaakje gaar. Ik zet het vuur eerst op vol dan op halverwege en tot slot op zacht. Soms met het deksel op een kier zodat de aardappelen droog stomen.
3. Als je aardappelen gaar zijn (prik er met vork in) en er staat nog vocht onder, giet dit dan af. Bewaar het vocht wel. Gebruik dit vocht als je puree te droog is.
4. Stamp je aardappelen, stukje boter en groentes lekker tot een grove puree. Voeg eventueel wat melk of kook vocht toe. Roer met een houten pollepel de kruiden door het geheel.

Wij eten er slavinken, uitgebakken spekjes of rookworst bij. Eet je liever vega? Meng er wat blokjes geiten kaas, en gehakte walnoten door. Gebakken uitjes zijn ook erg lekker bij.  Met dit recept kun je dus makkelijk rekening houden met vegetarische gezinsleden of bezoek.

Geen opmerkingen: