Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zaterdag 29 december 2012

Hartige scones.


Als ik een recept lees wat ik ooit nog eens wil maken, scheur ik het uit en doe het in mijn  "knipselmand". Deze mand is al aardig vol en natuurlijk kom ik er nooit aan toe om al die recepten te maken. Ook komt het voor dat ik het recept later niet meer zo leuk/lekker vind. En dan ruimt zo'n mand weer lekker snel op. Dit recept is inmiddels een toppertje en komt dus op dit blog!

Hartige scones; makkelijk om te maken en ideaal als bijgerecht bij een buffet. Bovendien kun je ze van te voren maken, invriezen en op de dag van gebruik nog even kort afbakken. Makkelijk!

Nodig (16 stuks):
250 gr (spelt) bloem
1 eetl bakpoeder (gezeefd)
30 gr koude roomboter
1 ei los geklopt
1,5 dl karnemelk
65 gr geraspte parmezaan of geiten kaas
1 eetl gedroogde Italiaanse kruiden

1. Verwarm de oven voor op 220 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
2. Doe de speltbloem en bakpoeder in een ruime schaal en verdeel het bakpoeder goed door de bloem.
3. Voeg nu de boter toe en meng met je vingers tot een kruimig geheel.
4. Voeg het ei, karnemelk, kaas en kruiden toe. Roer alles even goed door en kneed het dan snel tot een deegbal. Kneed niet te lang, het deeg moet goed samenhangen, maar hoeft niet helemaal egaal te zijn.
5. Druk of rol het deeg uit tot een lap van 2 cm dikte. Snijd met een omgekeerd glas of bakvorm van 4 cm doorsnee rondjes uit het deeg. Leg ze op een met bakpapier beklede bakblik.
6. Kneed het overgebleven deeg weer samen en herhaal stap 5, tot al het deeg op is.
7. Bak de scones in het midden van de oven in ongeveer 25 minuten gaar.

Tip 1: Als je de scones invriest bak ze dan 15 tot 18 minuten. Bak ze voor gebruik direct uit de vriezer in 7-10 minuten in een oven van 220 graden mooi goudbruin.

Tip 2: Het deeg is snel klaar maar wel plakkerig. Zet daarom alles wat je nodig hebt eerst klaar. Zet ook wat extra bloem klaar om je handen en aanrecht te bestuiven.

Tip 3: Ook lekker met 5 gedroogde tomaatjes en 60 gram zwarte olijven in stukjes.

Tip 4: Gebruik een metalen uitsteekvormpje met scherpe randen. Druk recht naar beneden en niet draaien. Dan rijzen de scones mooi gelijkmatig (tip van Karin Luiten). Ik deed dit (nog) niet vandaar dat mijn scones meer op brookjes lijken denk ik.


Geen opmerkingen: