Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 22 januari 2012

Kliekjes..............

Het is op het moment erg in om geen eten weg te gooien. Zo weinig mogelijk verspillen en hergebruik is "hot".
Dit is een mooie, makkelijke manier om restjes saus of soep te verwerken. We hadden pompoensoep gehad en de overgebleven soep heb ik de volgende dag verwerkt in een soort hartige taart van tortilla's. Het lijkt ook wel wat op Lasagne.

Nodig:

restje saus, chili con carne of dikke soep
zak van 6 grote tortilla's
geraspte kaas om de bovenkant van de tortilla mee te bedekken
evt. wat extra (slag)room of crème fraîche
klein handje vol pijnboom pitjes
1 quiche vorm

Verwarm de oven voor op 180 graden.

1. Vet de bodem van de quiche vorm in.
2. Leg 1 tortilla op de bodem en schep er een dun laagje saus op. Leg er weer een tortilla op en doe hier weer saus op. Ga zo door tot de vorm vol is.
3. Eindig met een tortilla. Bestrooi de tortilla met de kaas en wat pijnboompitjes. Voor een kleurig effect had ik er ook nog wat paprika poeder over gestrooid.
4. Bak het geheel ongeveer 20-25 minuten in de oven.

Omdat ik iets te weinig soep had had ik er nog een klein blikje kidneybonen door gedaan. Om het geheel iets smeuïger te maken kun je ook nog een scheut room door de saus roeren. Is de "saus" te dik zet er dan even een staafmixer in.
Ik maak dit recept ook wel met een restje macaroni saus. Een groene salade erbij en je hebt een lekkere, makkelijke maaltijd voor de vrijdag avond of zo. Misschien geen culinair hoogstandje maar een prima manier om op een lekker en originele wijze van je kliekjes af te komen.


P.s. Ik had de tortilla's ook gewoon op kunnen rollen met de vulling. In een ovenschaal leggen, als sigaartjes in een doosje, kaas er over, in de oven en klaar.

Geen opmerkingen: