Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

maandag 25 juli 2011

Zebra bietjes.

Voorheen kregen wij altijd rode biet uit pot. Niks mis mee tot je eens verse bietjes klaar maakt. Wat een smaak!
Dit voorjaar bestelde ik rode bieten zaad bij Vreekens zadenhuis. Ik koos voor rood/wit gestreepte bietjes. Prachtig als ze nog rauw zijn, jammer dat de kleur toch wat verdwijnt als je ze kookt of stooft.




Nodig:

* 4 flinke bieten, schoongemaakt en in blokjes gesneden
* 1 grote ui in grof gesneden
* 2 teentjes knoflook hakken of pureren
* 3 takjes rozemarijn
* peper en zout
* olijfolie
* aluminium folie 


1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
2. Doe alle groentes in een platte ovenschaal.
3. Bestrooi de groentes met zout en peper. Schenk de olijfolie er ruim over heen. Hussel bussel de hele boel even flink door elkaar. Dek de schaal af met de folie en bak de groente ongeveer 40 minuten.

Wat eet je er bij?
Bijvoorbeeld stokbrood en vlees van de bbq. Met het stokbrood kun je de geurige olijfolie opdeppen.
Of kook er bulgur bij. Dit is gemaakt van harde tarwe. Het zit wat tussen couscous en rijst in en heeft een wat noot achtige smaak. Op de foto is er wat geraspte geitenkaas, gehakte walnoten en honing over gegoten. Zonder vlees is het nu een vegetarisch recept. Omdat onze mannen wel van vlees houden heb ik er deze keer cervelaatworst bij gedaan (vergeten vlees uit de vriezer te halen).

Geen opmerkingen: