Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 6 januari 2011

Recept Fryske krûdkoeke.

Dit is een recept wat ik elke herfst en winter weer maak. Het is makkelijk te maken, er zit geen boter in en je kunt er in doen wat je zelf lekker vindt of wat je in huis hebt. Dit jaar had de walnoot boom een geweldige opbrengst. Dus tijd om dit recept weer van stal te halen.


Nodig:
2 eetl. koekkruiden
1 theel. kaneel en gemberpoeder
300 gr. bloem
1 zakje bakpoeder
250 gr. donkere bastardsuiker
snuf zout
1-2 eieren
250 ml melk

voor de vulling: 100 gr rozijnen, 100 gr cranberry's en 150 gr gehakte walnoot.

1 Verwarm de oven voor op 175 graden.
2 Vet een vorm in van minstens 1 liter.
3 Meng in een grote kom alle drogen ingrediënten. Ik doe dat met de garde dan is alles mooi fijn en los.
4 Meng de melk met de eieren.
5 Roer dit  mengsel door het meel. Dit kan met een garde maar een pollepel met gat wil ook prima.

6  Voeg nu de walnoten rozijnen en cranberry's toe. Schep nog even flink om.
7 Doe het beslag in het cakeblik, strooi evt nog wat achtergehouden notenmengsel er over.
8 Bak de koek in ongeveer een uur gaar. Laat hem afkoelen en bewaar hem 1 dag in aluminium folie. De koek is dan nog lekkerder.


In plaats van rozijnen kun je ook dadels of vijgen er door doen. Of bak hem gewoon naturel.

Geen opmerkingen: