Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 8 januari 2015

Pannenkoeken

Gesprekje in een winkel:
Klant: "Kan ik van dit meel pannenkoeken bakken?"
Verkoopster: "Ja hoor, dat lukt prima."
klant: "Maar hoe doe ik dat dan, ik gebruik altijd zo'n pak of fles. Dan hoef je alleen maar water toe te voegen."

Wat is het toch jammer dat zelfs iets zo eenvoudigs als pannenkoek bakken met een pakje of fles gaat. Want heus met wat meel, melk, eieren en een snuf zout bak je zo de lekkerste pannenkoeken. Voeg een extra eitje toe voor nog meer powerrrrrrrr. Hoezo powerfood?

Op internet staan natuurlijk zat recepten om pannenkoeken te bakken. Boekweit schijnt erg geschikt te zijn om pannenkoeken van te bakken. Zoek een recept uit en ga aan de slag. 
Dit is hoe wij onze pannenkoeken graag eten. 
Tip: Lees ook even de laatste tip. Ik heb hem nog niet geprobeerd maar het lijkt mij een prima oplossing om oud brood te verwerken.


Ingrediënten:
( voor 4-5 pannenkoeken van ongeveer 24 cm doorsnee)

100 gr. volkoren (spelt)meel
150 gr. (spelt)bloem
450 ml melk (lauw)
1 ei
snuf zout
10 gist of bakpoeder
zonnebloemolie of olijfolie



1. Doe het meel, zout en gist in een ruime kom.
2. Mix de melk er beetje bij beetje door. Het beslag moet in dikke slierten van je lepel lopen.
3. Mix het ei en een scheut olie door je beslag. Laat het beslag een uurtje op een warme plaats staan, dan kan het rijzen. Je kan ook bakpoeder gebruiken. Het beslag hoeft dan niet te rijzen.
4. Verwarm een koekenpan met ongeveer een eetlepel olie.
5. Verdeel de olie over de bodem van de pan. Schenk 1 flinke soep sleef van het beslag in de hete olie. Beweeg je koekenpan rond en rond zodat het beslag zich over de bodem verdeelt.
6. Als de bovenkant van je pannenkoek bijna droog is, kun je de pannenkoek keren.
7. Bak ook deze kant mooi goud bruin. Misschien moet het vuur nu iets lager staan omdat je pan nu goed heet is. 

Tips:
  • De eerste pannenkoek mislukt vaak. Schiet niet in de stress. Gewoon nog een keer proberen. 
  • Voor het mengen kun je een mixer gebruiken maar een garde lukt het ook.
  • Gebruik voldoende olie en laat die ook flink heet worden. Meestal doe ik bij elke pannenkoek eerst weer een klein beetje olie in de pan. 
  • Voeg een extra eitje toe. 
  • Snijd appelschijfjes heel dun. Leg die in het vochtige beslag en keer de pannenkoek om als het beslag droog begint te worden. 
  • Het gaat wat ver maar voor de kampeervakanties vul ik vaak een boterhamzakje met meel, zout en gist. Ik hoef dan alleen nog maar melk en ei toe te voegen. "Home made" pakje en zakje.......
  • Nog makkelijker: gebruik 250 gr. zelfrijzend bakmeel. laat gist achterwege, alleen nog melk en ei toevoegen.
  • Wij maken altijd de dubbele hoeveelheid van dit recept!
  • Budget of anti verspil tip: Laat oud brood goed drogen (oven, kachel) maal het fijn en vervang de helft van je meel met dit broodmengsel.



Geen opmerkingen: