Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 20 januari 2013

Pompoen risotto met salie.

Ieder voorjaar kan ik het niet laten om naast een paar courgette planten ook een paar pompoen planten te zaaien. Al is mijn tuin klein toch vind ik altijd een plekje om de plantjes uit te planten. De courgette planten hadden afgelopen zomer moeite om op gang te komen. Steeds waren de uiteinden van de courgette verrot. Waarschijnlijk door de regen en de kou. Eind oktober de laatste (wel kleine) courgettes geoogst. 
Maar nu die pompoen. Twee planten had ik. En elk had 1 pompoentje....
Een beetje een zielig resultaat. Toch eet je zo wel tot ver in het najaar uit eigen tuin. Inmiddels hebben we al een aantal pompoengerechten gehad!
Namelijk: pompoensoep, pompoenrisotto met salie, pompoenbroodjes, pompoen met rijst en pompoenscones. Nee, we zijn nog niet oranje.
Wist je dat pompoen ook nog eens ontzettend gezond is?
Dit vond ik op de website van 24 kitchen.


Need I say more.. Nou ja misschien dat je pompoen niet hoeft te schillen. De pitten verwijderen is voldoende.

Nodig:

300 gr risotto (of rijst)
1 ui gesnipperd
1 teentje knoflook geplet
klont (echte) boter

1-2 theelepels kerriepoeder
1/2 theelepel paprikapoeder en snufje chili poeder
scheut droge witte wijn
± 1 liter kippen of tuinkruiden bouillon (van 2 blokjes)

halve pompoen in kleine blokjes
3 eetl. pompoenpitten

handje salieblaadjes (grof gehakt)
50 gr geraspte parmezaan
2 eetlepels crème fraîche



1. Fruit de ui en knoflook in wat boter. Niet laten kleuren.

2. Bak de rijst mee tot die wat glazig begint te worden. Bestrooi de rijst ondertussen met de kruiden. Blijf roeren en voeg eventueel nog wat boter toe.


3. Blus de rijst af met de wijn. Als je die niet hebt kun je die ook achterwege laten en alleen de bouillon gebruiken.


4. Voeg de blokjes pompoen, pompoenpitten en de helft van de salie blaadjes toe.


5. Blijf de rijst roeren en voeg steeds een scheut bouillon toe zodra de rijst droog drijgt te worden. Ga zo door tot de risotto gaar is.

6. Roer er tot slot de crème fraîche, de rest van de salie en de kaas er door.


Wij aten er gegrilde zalm bij. Maar met een groene salade is het ook een prima vegatarisch gerecht. 



Geen opmerkingen: