Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 25 mei 2012

Makkelijk ovenrisotto.

Je kent dat wel, lang weekend voor de deur maar eigenlijk nog boodschappen moeten doen. Echter geen zin om na het avondeten nog naar de supermarkt te gaan. Dan is deze ovenrisotto een leuke oplossing.


Ooit stonden we, in Noord-Italië, op een hele leuke camping aan een meertje. Een prachtig helder meertje en veel Italianen op de camping. Dat leek ons wel wat. De camping baas waarschuwde wel voor "muskito's". Ach, die heb je bij ons ook dachten wij. Niks aan de hand toch? Tot de zon onderging en de benen van zoon lief in kortebroek onder de "muskito's" zaten. We konden niet eens buiten eten. Elk bloot stukje vel was voer voor deze kleine krengen. Met lange broek en dito trui afwassen en snel in de caravan/tent. Toen snapten wij ook waarom elke veranda helemaal afgesloten kon worden met horren. Later kwam ik erachter dat in die omgeving risotto wordt verbouwd. En dat groeit, net zoals rijst, in een laagje stilstaand water. Brrr, ik krijg er nog de kriebels van.


Maar risotto is wel lekker!


Nodig:
1 ui gesnipperd
2 teentjes knoflook gesnipperd
300 gram risotto rijst
50 gram boter of scheut olijfolie
100 gr rauwe ham
750 ml kippenbouillon van 1 tablet
150 gram doperwten (diepvries)
50 gram parmezaanse kaas (ik gebruik geitenkaas)
evt. verse kruiden bieslook en peterselie


1. Verwarm de oven voor op 180 °C. 
2. Verhit de boter in een koekenpan en fruit de ui en knoflook 3 min. 
3. Voeg de ham toe en bak 1 min. mee. 
4. Voeg de rijst toe en bak nog 3 min. Breng op smaak met peper. 
5. Schep de risottorijst in een ingevette ovenschaal en schenk de hete bouillon erbij, roer door. 
6. Bak in ca. 45 min. gaar.


Gan nu je boodschappen halen. Neem ook wat gerookte kipfilet en sla mee.
Bij thuiskomst laat je je huisgenoten de boodschappen op ruimen terwijl jij de sla maakt en de risotto op gaarheid controleert. De bovenste korrels waren bij mij wat hard geworden. Die heb ik er afgeschept voordat de kaas en doperwten er door gingen.


7. Kook de doperwten in 3 min. beetgaar. Schep samen met de kaas en kruiden door de risotto.
8. Breng eventueel nog op smaak met peper en zout.


Ik denk dat ik de volgende keer wat aluminium folie over de schotel doe maar wel met een opening zodat het water wel kan verdampen. 


Dit recept is bij ons "kidsproof"bevonden.

Geen opmerkingen: