Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

dinsdag 20 december 2011

"Full House"

Dit bleef er over van een Griekse stoofschotel die ik maakte in mijn Römertopf (het restje smaakte de volgende dag heerlijk als jus bij de aardappelen). Al weer een succes die pot. Deze keer met rundvlees.
Het vlees had ik de dag er voor al in de marinade gezet. Vervolgens de schotel aan het einde van de volgende ochtend ongeveer 90 minuten in de oven geschoven. Het vlees zou dan eigenlijk nog 30 minuten door moeten sudderen maar in plaats daarvan heb ik de hele pot in een wollen deken gewikkeld en in een mand gezet. Rond 6 uur 's avonds had ik heerlijk mals vlees. Ik hoefde alleen nog maar aardappeltjes te bakken en rijst te koken. Ook de salade had ik al klaar. Vervolgens kon iedereen in "the house" aanvallen.

Nodig (4 pers.):

600 gr riblappen of runderlappen in grove stukken
2 eetlepels basilicum azijn
3 eetlepels olijfolie
1 eetlepel oregano
2 theelepels chili poeder
1eetlepel tomatenpuree of ketchup
125 ml vleesbouillon van 1/4 tablet
4 tomaten in partjes
2 gele paprika's
200 gr feta

De Römertopf moet minimaal 15 minuten in water weken voordat je hem in de koude oven zet.


1. Meng het vlees met de azijn ,olie, oregano en chilipoeder. Laat de smaken minimaal 15 min. marineren. Ik doe dat liever langer.

2. Tomaten puree, zout en peper door het vlees scheppen. De (koude) bouillon erdoor roeren. Ik was deze stap vergeten en toch lukte de schotel!

3. Heteluchtoven op 150 graden inschakelen en het vlees in circa 2 uur zachtjes gaar stoven. Natuurlijk kun je na 1-1,5 uur de schotel ook in een deken wikkelen en in je bed zetten of in een mand plaatsen.

4. Het vlees wel even een paar keer omscheppen (volgens recept, heb ik ook niet gedaan). Na 1 uur de groente toevoegen.

5. Schaal uit de oven nemen en feta erboven verkruimelen. De feta heb ik in de salade gedaan omdat niet iedereen van feta houdt. In een salade kun je het wat makkelijker aan de kant schuiven.

Verder serveren met zilvervliesrijst of gebakken krielaardappeltjes.
Om de saus wat te binden had ik een roux gemaakt van boter, uitje, klein teentje knoflook en wat bouillon. En vooruit, een scheutje rode wijn. Deze saus even warm gemaakt en voor het serveren nog door het vlees mengsel geschept. Het saus recept staat ook bij "sausjes". Het eigeel heb ik weggelaten.







Geen opmerkingen: