Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

donderdag 22 januari 2015

Pastinaak in een oud Hollands stamppotje.

Pastinaak, of "past'ie naakt" zoals het in huize Z wordt genoemd, is voor veel mensen nog steeds een onbekende groente. Sinds ik een grotere groentetuin heb, staan er elk jaar een paar rijtjes in mijn tuin. Het is makkelijk te kweken en je kan de wortel laat oogsten waardoor je tot ver in de herfs/winter kunt eten uit eigen tuin. Pastinaak bevat veel vitamines (c,k en b), foliumzuur, vezels, kalium, ijzer, magnesium, zink, calcium en antioxidanten.
Ik rooster pastinaak samen met andere groentes graag in de oven maar dit recept is een nieuwe favoriet.



Nodig: 
300 gram pastinaak
200 gram winterpeen
100 gram ui
100 gram knolselderij
evt. 3 aardappelen
1 teen knoflook
1 laurierblaadje
flinke scheut olijfolie of klont echte boter
scheut melk
Peper en zout


1. Schil en was alle groenten en snijd ze in grove stukken.

2. Doe ze in een grote pan en giet er koud water bij tot alle groenten net onderstaan.

Voeg de knoflook en de laurier toe en breng het water aan de kook. Laat ongeveer 20-25 minuten koken op half hoog vuur.

3. Giet de groenten af als ze gaar zijn en laat ze in de pan nog even droogstomen met het deksel op een kier. Het kookvocht wel opvangen. Als de stamppot te droog is kun je het weer toevoegen.


4. Stamp de groenten met een stamppotstamper en voeg steed een mbeetje melk en olie toe tot de stamppot mooi smeuïg is.

5. Breng de stamppot op smaak met peper en zout. 

Tips: Met de hoeveelheid groentes kun je prima variëren. Zo had ik wat minder pastinaak en meer knolselderij. Wij aten er rookworst en spekjes bij. Een vegetarische versie is prima te maken door noten en of blokjes geiten kaas toe te voegen. Ik denk dat blokjes feta er ook erg lekker in zijn. Op de bovenste foto zie je groene stukjes zitten dat is bieslook. Dat had ik er op het einde nog door geschept.

Bron: http://kassa.vara.nl

Geen opmerkingen: