Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

maandag 27 oktober 2014

Suikervrije muffins


Soep, sauzen, ships, koekjes, energydrankjes, snoep enz. We krijgen zo langzamerhand veel suiker binnen dan nodig is en goed voor ons is. Daarom vind ik het onderzoek wat een docent met haar leerlingen deed zo geweldig. Zij daagde de leerlingen uit om te onderzoeken wat het met je doet als je 10 dagen geen suiker eet. Natuurlijk is dit een lastige opdracht maar het laat de leerlingen ontdekken dat je ongemerkt veel meer suiker binnen krijgt dan je denkt. 
Ook mijn zoon deed mee aan dit experiment. Nu snoepen wij (bijna) niks meer, dus dat laten staan is niet zo moeilijk. Maar koekjes..... dat is een ander verhaal. Vandaar dat ik op zoek ging naar een recept voor suikervrije (mini) muffins.

Nodig voor 12 stuks:

1 appel snipperen
150 ml melk
2 eieren
2,5 thl bakpoeder
2,5 thl kaneel
250 gram bloem
50 gram boter
60 gram honing
snuf zout

1. Smelt de boter. En schil en snipper een appel. Vet een muffin vorm in of gebruik muffinvormpjes.
2. Zeef de bloem in een grote kom. Voeg de bakpoeder, kaneel en zout toe. Even mengen met een garde. Verwarm de oven voor op 200 graden.
3. Meng in een andere kom de eieren, melk en honing.
4. Meng de (iets afgekoelde) boter door het ei mengsel.
5. Maak een kuiltje in de bloem en meng met een pollepel het eimengsel door de bloem. Roer niet te lang, een paar kluitjes is niet erg.
6. Roer de appelstukjes door het beslag.
7. Schep het beslag in de muffinvorm. Maak de vormpjes ongeveer 2/3 vol.
8. Bak de muffins 20-25 minuten in de oven op 200 graden.





Geen opmerkingen: