Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 15 februari 2013

Pindasaus.

Zaterdag patatdag! Ja ook hier zijn wij er dol op. Liefst met mayo, currysaus, uitjes en pindasaus. Meestal bakken we die goudgele rakkers zelf. De pindasaus maken we dan ook zelf. Dat doen we met pure pindakaas.
Lekker makkelijk, zonder allerlei toevoegingen. Ik vind die pindasaus uit de supermarkt ook vaak nog eens te zout.

Nodig:

2-3 eetlepels pindakaas
ketjap
water
zout
peper
1 flinke thl. kerriepoeder
0,5 thl. paprikapoeder
snuf gemberpoeder
05 thl.komijnpoeder
1 thl. kurkuma
evt. suiker

1. Doe de pindakaas in een steelpan op een matig vuur. Roer het los met wat scheutjes water en ketjap. Dat doe je door er steeds wat water aan toe te voegen en steeds te roeren. Op het laatst kun je de ketjap er naar smaak door roeren.
2. Voeg nu de kruiden toe. Begin met een snuf zout en peper. Dan de kerrie en de andere kruiden. 
3. Proef en beslis wat er nog bij moet.

Houd de pinda warm op het warmhoud plaatje. Soms moet je er weer wat water bij doen omdat het te veel indampt. Ook lekker bij de Nasi en Bami!

Extra pit? Voeg een beetje chilipoeder toe. Nog meer smaak: Gebruik kokosmelk. Minder vet? Gebruik runderbouillon. 

Geen opmerkingen: