Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 5 september 2012

Peterselie in overvloed.

Iedereen zou eigenlijk wat kruiden in de tuin of vensterbank moeten verbouwen. Wat is er nou makkelijker dan een bosje bieslook door je sla te knippen. In mijn tuin staan in ieder geval altijd peterselie, bieslook, lavas, rozemarijn, salie en tijm.
Dit jaar heb ik ook citroentijm. Dat geeft echt een heerlijk frisse citroen/tijm smaak aan je vis (in de buik holte stoppen) of bij kip (onder het vel stoppen)van de bbq.

Maar nu die peterselie. Ik heb platte peterselie staan dus niet de gekrulde versie. Als je het eenmaal in je tuin hebt, zaait het zich vanzelf wel uit. Nu heb ik inmiddels zoveel staan dat ik er pesto van kan maken. Ik maak meteen een flinke hoeveelheid. Een gedeelte gaat in een bakje in de koelkast en de rest vries ik in in een ijsblokjesvorm. Eenmaal bevroren wip ik de blokjes in een bakje.
De pesto is heerlijk over een salade, pasta of door een saus.

Nodig (ongeveer):
zeef vol peterselie
kop geraspte parmezaan
2 teentjes knoflook
100 gram pijnboom pitten of walnoot
olijf olie
zout
peper


1. Mix met een staafmixer de peterselie, kaas en knoflook fijn.
2. Giet er wat olijfolie op en doe de pijnboompitten er bij. Blijf mixen tot het een mooie groene massa wordt. Doe er steeds wat olijfolie bij. 
3. Een maal tevreden over de dikte, proef je hoe veel zout en peper er nog door moet.
4. Bewaar de pesto in de koelkast in een schoon potje. Doe er een laagje olie op tegen bederf of vries het in zoals hier boven beschreven.

Tip:
Peterselie kun je ook wassen, drogen en in een zakje in de vriezer bewaren. Je kan het dan zo in soepen of sauzen doen.


Spekjes uitbakken met ui en knoflook.
Pesto en wat room er bij,
 pasta er door en smullen maar.

Geen opmerkingen: